Вступ на Бакалаврат (за сертифікатами ЗНО) – Спеціальність: 122 комп’ютерні науки
Списки зарахованих з 1 вересня 2024 року
на перший курс за державним замовлення на основі повної загальної середньої освіти
Списки зарахованих з 1 вересня 2024 року
на перший курс за кошти фізичних та/або юридичних осіб на основі повної загальної середньої освіти
Чому – Комп’ютерні науки ?
Ми всі живемо у глобальному інформаційному просторі. Сьогодні кількома кліками на клавіатурі комп’ютера чи мобільного пристрою незалежно від часу та місця перебування можна замовити покупки і сплатити рахунки, здійснити аудіо і відео спілкування, отримати будь яку інформацію та комп’ютерні розваги. Це стало вже звичним. Всесвітнє павутиння, швидко розвиваючись, пропонує все нові і нові послуги (сервіси), надає у спільне використання тисячам індивідуальних і професійних користувачів таке програмне забезпечення і апаратні мережеві ресурси (хмарні сервіси), які для кожного з них окремо є економічно невиправданими чи взагалі недоступними.
Набуває все більшої популярності Інтернет речей (ІоТ), коли комп’ютеризовані пристрої спілкуються один з одним без втручання людини, керуючи побутовою технікою, безпілотними апаратами, поливом рослин в теплицях та ін. На вимогу таких систем створюються принципово нові технології, методи оброблення даних і програмування, що постійно розвиваються.
Для того, щоб створювати, обслуговувати, застосовувати в роботі підприємств і організацій такі сервіси потрібні спеціалісти, що володіють знаннями та уміннями, які надають саме «Комп’ютерні науки».
В області комп’ютерних наук зазвичай виділяють наступні основні розділи:
- алгоритми і структури даних,
- мови програмування,
- архітектура комп’ютерів,
- операційні системи і комп’ютерні мережі,
- розробка програмного забезпечення,
- бази даних і інформаційно-пошукові системи,
- штучний інтелект,
- комп’ютерна графіка,
- інтерфейс людини і інформаційної системи та ін.
Метою навчання комп’ютерним наукам є підготовка фахівців, що володіють комплексними знаннями в області програмного та апаратного забезпечення і чітко розуміють їхню взаємодію. Стати фахівцем з сучасних інформаційних технологій (ІТ) можливо тільки за умови комплексного вивчення всіх складових частин комп’ютерних наук.
Методи підготовки кафедри СП спрямовані на формування у фахівця системного мислення, широкого кругозору у сфері новітніх інформаційних технологій і методів програмування, навичок і умінь, спрямованих на створення власних, експлуатацію відомих і самостійне опанування новими програмно-апаратними комп’ютерними системами. Такого фахівця можна назвати системний архітектор (інтегратор).
Вагаєшся, що обрати – програму штучного інтелекту чи інтелектуальні сервіс-орієнтовані розподілені обчислення? Читай порівняння цих освітніх програм.
Чи потрібна вища освіта для роботи в ІТ?
Впевнені – будемо переконувати, що обов’язково потрібна? А от, і , ні! Цікаво?
Кому з нас не доводилося читати на Інтернет форумах або самому брати участь в гарячих суперечках на цю тему? При цьому досить авторитетні представники кожної зі сторін дуже переконливо і часто занадто емоційно наводять аргументи на користь своєї точки зору.
А корінь питання швидше криється в звичайному консерватизмі нашого мислення. На відміну від інших галузей, таких як машинобудування або будівництво, ІТ розвивалися просто вибуховими темпами. На очах одного покоління зі сфери діяльності вчених ентузіастів ІТ перетворилися в потужну індустрію. І як в будь-якій індустрії в ІТ потрібні свої вчені, інженери, техніки, технологи, робітники.
Інженерів і наукові кадри готують, як відомо, ВНЗ, кадри середньої ланки – середні спеціальні заклади, для виконання робочих операцій – досить закінчити відповідні комп’ютерні курси.
Плутанину в цю картину вносить відсутність в ІТ стандартної кваліфікаційної сітки, яка є в старих галузях промисловості, таких як хімічна або машинобудування. Певне уявлення про посадові обов’язки може дати, наприклад, «Типові посади працівників ІТ–галузі» . Чому певне? Тому, що трактування кваліфікаційних вимог ще залежить від самої компанії – її масштабу і типу виконуваних проектів. Кому не відомо, що за посадою офіс менеджера можуть стояти обов’язки секретарки, що розносить каву на нарадах, диспетчера або секретаря-референта. Різниця, погодьтеся, чимала. А ось оголошення, що просто вразило своєю «креативністю»: Запрошуємо на роботу ЕКСПЕРТІВ з доставки піци.
Додаткову плутанину в питання вносить успішне існування невеликих приватних організацій і вільних підприємців, які займаються розробкою сайтів-візиток, комп’ютерним дизайном, ремонтом комп’ютерів, пишуть мобільні додатки і т.д. Природно, що для таких робіт знання математичних методів або хмарних технологій зайве. Але і для роботи в автосервісі, або у бригаді по ремонту квартир знання з опору матеріалів теж не потрібні. Однак ніхто не дискутує на тему, а чи потрібні вони в машинобудуванні або будівництві.
Для яких робіт потрібна вища освіта, а для яких – ні, наочно можна простежити на прикладі розгляду основних етапів створення складного програмного забезпечення.
Основні етапи розробки програмних продуктів
- На цьому етапі виконується збір вихідних матеріалів, формулюються цілі та завдання проекту, створюється загальна концепція майбутньої системи. В рамках даного етапу на основі вимог замовника визначається необхідний ступінь автоматизації, виявляються найбільш актуальні для автоматизації бізнес-процеси, проводиться вибір методів і алгоритмів вирішення завдань, обґрунтування доцільності застосування раніше розроблених програм, визначення вимог до технічних засобів. Рішення, прийняті на цьому етапі, закладають фундамент якості майбутнього проекту: надійності, адекватній обробці позаштатних ситуацій, легкої модернізації, безпеки, зручності інтерфейсу користувача. При аналізі вимог визначаються терміни і вартість розробки ПЗ. Таким чином, на даному етапі вибираються оптимальні рішення задач замовника і створюється основа для подальшого проектування системи.
- Якщо в проекті потрібно рішення нестандартних проектних завдань, наприклад, високі вимоги до точності обчислень, високе навантаження на всі системи, велика географічна розгалуженість і т.д., то виникає необхідність у додатковій дослідній роботі, спрямованій на доопрацювання існуючих або пошук нових рішень.
- У ТЗ фіксуються вимоги замовника, затверджуються запропоновані виконавцем методи і засоби вирішення завдань, терміни і вартість розробки ПЗ.
- Проектування системи може містити кілька проміжних етапів в залежності від складності та вимог конкретного проекту. На даному етапі вибирається необхідна методологія розробки, яка поєднує в собі об’єктну декомпозицію, прийоми представлення фізичної, логічної, а також динамічної та статичної моделей системи. Під час проектування розробляються проектні рішення щодо вибору платформи реалізації, засобів зберігання даних, визначаються вимоги до інтерфейсу користувача, до апаратного забезпечення, визначається набір організаційних заходів, які необхідні для впровадження ПЗ, а також перелік документів, що регламентують його використання.
- Коли технічне рішення знайдено, виконавець приступає до розробки архітектури майбутньої системи. Мета етапу – визначення загальної логічної і фізичної архітектури, яка повністю покриває всі вимоги замовника. При розробці архітектури проводиться уточнення концепції, вимог і попереднього технічного рішення, що дає можливість попередити найбільш небезпечні ризики.
- Реалізація може проходити в один або кілька етапів залежно від обсягу та складності проекту. На початковій стадії реалізації застосовуються експериментування і аналіз, будуються прототипи, як цілої системи, так і її частин з метою поглибленого вивчення проблем і прийняття необхідних проектних рішень. В результаті етапу реалізації з’являється робоча версія продукту.
- Коли всі концептуальні рішення на етапі реалізації прийняті, переходять безпосередньо до кодування програмних модулів системи. Вибрані алгоритми записується на мові програмування. На цьому етапі необхідно знання самої мови і середовища розробки, технологій і прийомів написання програмних модулів.
- Збірка системи є завершальною частиною реалізації. Розроблені програмні модулі збираються і налаштовуються в єдину систему під контролем системного архітектора, який стежить за реалізацією концепції протягом проекту. Далі виконується комплексне тестування системи.
- Тестування тісно пов’язане з такими етапами розробки програмного забезпечення як проектування і реалізація. У систему вбудовуються спеціальні механізми, які дають можливість проводити тестування системи на відповідність вимогам до неї, перевірку оформлення і наявність необхідного пакету документації. Результатом тестування є усунення всіх недоліків системи і висновок про її якість.
- До будь-якої розробки додається повний пакет документації, який включає в себе опис системи, керівництва користувачів і алгоритми роботи.
- На останньому етапі проводиться встановлення системи, навчання користувачів, і йде експлуатація розробленого програмного забезпечення. Підтримка функціонування ПЗ повинна здійснюватися групою технічної підтримки розробника.
Навіть поверхневий перегляд цих етапів показує, що вони аналогічні етапам проектування, прийнятим в інших галузях промисловості. І так само, як і в інших галузях, на етапах постановки задачі, проектування, ранньому етапі реалізації проекту необхідні інженерні знання, наступні етапи можуть виконуватися працівниками середньої і молодшої ланки.
Як підсумок – порада тим, хто закінчує середню школу і їх батькам. Спочатку визначиться, чим ви хочете займатися в ІТ. Адже, всі професії по-своєму цікаві і добре оплачувані. Може для когось має сенс після 9-го класу піти до середнього спеціального закладу або закінчити пару спеціальних курсів, декілька років попрацювати за фахом, а потім, якщо усвідомите, що це вам дійсно потрібно, будите поступати до ВНЗ. А, якщо ви вже вступили до ВНЗ, постарайтеся повністю присвятити ці роки засвоєнню тих знань, які дадуть вам в подальшому можливість займати інженерні посади в серйозних компаніях, а не вчитися абияк, потім працювати кодерами і говорити, що в інституті вам «забивали голову непотрібними для роботи науками».
Основні цикли підготовки і освітня программа спеціальності
Освітня програма «Інтелектуальні сервіс-орієнтовані розподілені обчислювання» орієнтована на захоплюючу і дуже популярну сьогодні область ІТ – створення і надання різноманітних цифрових послуг (сервісів) через комп’ютерні мережі. Підхід дозволяє об’єднувати розподілені в мережі обчислювальні потужності для створення надійних високоефективних систем, доступних в будь-який час та в будь-якому місці.
Сучасні інтелектуальні алгоритми, що в них реалізуються, дозволяють обробляти величезні обсяги даних, автоматично приймати рішення, вирішувати найскладніші завдання управління, науки, бізнесу, суспільства. ОП ґрунтується на сучасних методах програмування, принципах розподілених та паралельних обчислень, застосуванні методів ШІ, машинного навчання, інтелектуального аналізу даних, комп’ютерного моделювання та інтернет-технологій. Випускники ОП володіють системним мисленням, мають широкий кругозір в ІТ області і працюють у провідних вітчизняних та іноземних ІТ компаніях, що займаються розробкою перспективних комп’ютерних систем і технологій, а також у бізнес-компаніях, які потребують впровадження та супроводу власних інформаційних систем для надання послуг своїм клієнтам.
Типові запитання абітурієнтів
• Розробка ПЗ і систем: програмісти, Web-дизайнери, розробники інформаційних систем, програмно – апаратних комплексів;
• Інформаційний менеджмент: адміністраторами БД, інформаційних систем, ERP-систем;
• Підтримка мережевої інфраструктури: адміністраторами локальних і глобальних комп’ютерних мереж;
• Автоматизація проектування мікро- і наносистем, системи обробки біо- медичних, фізичних та інших даних.
Багато випускників кафедри працюють в провідних компаніях в області ІТ: IBM, Oracle, Google, Miratech, Samsung, EPAM, Luxoft, GlobalLogic, Melexis, МТС, Київстар, Melexis та інших.
кафедра СП пропонує освітню програму: «Інтелектуальні сервiс-орiєнтовані розподiлені обчислювання»;
кафедра ММСА пропонує освітню програму: «Системи штучного інтелекту».
Спеціалізація кафедри ММСА відрізняється потужною математичною складовою, яка необхідна для побудови складних математичних моделей предметної області. Спеціалізація кафедри СП в першу чергу спрямована на оволодіння сучасними інформаційними технологіями для проектування складних розподілених систем широкого призначення.